Monday, December 12, 2011

Cahayamata Pertama Kurniaan Allah

Assalamualaikum..
Oh rupanya ada lagi blog aku ni..
Untuk post kalini aku nak cerita pengalaman mendapat anak pertama.
Tanggal 20 April 2011 yg lalu, masa tu wife dah sarat 39 minggu 6 hari pregnant, pas lunch dia bgtau yg baby dalam perut TAK AKTIF dan TAK MENENDANG.
Wahh kaget aku.. maklumlah anak pertama..
Terus aku bawak ke Poliklinik Penawar Tmn Sri Putri (Dr.Mariana) nak tau camne keadaan baby dalam perut..
Dr.Mariana tak berani nak buat apa2 pasal dah nak due date da.. So dia terus buat surat refer ke Hospital Sultan Ismail (HSI), Tebrau.

Sblm ke HSI, aku siap bagi tahu wife, kita balik rumah dulu, pas solat Asar baru pergi HSI, siap caj bateri kamera mana tau sampai2 wife kena masuk Labor Room.

Betul tekaan aku... Berikut kronologi wife aku masa di HSI....
1) 7.00 pm : Sampai HSI, terus wife gi Screening, sementara tunggu aku kua gi Cafe cari makan.
2) 7.30 tunggu luar Wad Bersalin, punya TERKEJUT, tgk wife pakai baju Labor Room. Katanya dah bukak 4 cm!! Berderau darah..yela takde tanda keluar darah or air ketuban.
3) 8.30 pm - Wife masuk Labor Room, aku dibenarkan masuk menunggu wife.
4) 12.15 a.m - Dah buka 9 cm n Doc mula bg wife push.
5) 1.03 a.m (21 April 2011 Genap 40 minggu) - Alhamdulillah Allah anugerahkan seorang lagi Khalifah di muka bumi ini sebagai penyeri rumahtangga kami. Bayi diberi nama Esmi Haziq bin Nurul Amrie.



Syukur Alhamdulillah.. Kini Haziq sihat walafiat dan skrg si kecil ni dah berusia 7 bulan...



InsyaAllah post akan datang aku cuba berkongsi tips bagaimana menjalani kehidupan sebagai parents, apa pahit manis proses membesarkan baby. Yg paling penting, aku bersyukur sgt atas pinjaman dan anugerah yg diberikan Allah kpd kami.

InsyaAllah semoga kami dapat membentuk anak kami ini berperibadi dan berakhlak mulia. Moga menjadi insan yang sempurna dan beriman wahai anakku..

No comments:

Post a Comment